Publikacje

ARTYKUŁY

Konsument dodany do znajomych

Social Media 2010-2015-2020 – ebook od Nowego Marketingu, X 2015

Artykuł, a właściwie felieton, do którego zostałem zainspirowany po jednej z ostatnich podróży samolotem. Podczas obserwacji współpasażerów, którzy większość czasu spędzali ze smartfonami i tabletami, przeglądając swoje profile społecznościowe, postawiłem sobie dwa pytania: Czy social media bezpowrotnie zmieniły człowieka? I czy płynie z tego jakaś lekcja dla marek? Tekst ukazał się w raporcie dotyczącym zarówno obecnego stanu, jak też przyszłości social media.

[czytaj więcej]

Obiektywizm? Tak, to możliwe

nowymarketing.pl, II 2015

Artykuł powstał z inspiracji dyskusją dotyczącą obiektywizmu, w której uczestniczyłem. Przede wszystkim w dziennikarstwie, ale analogicznie jego definicję można odnieść do komunikacji w ogóle. Moi oponenci starali się wykazać, że obiektywizm jest niemożliwy, a w niektórych sytuacjach nawet szkodzi. Ja natomiast, wciąż pełny ideałów przekonywałem, że przecież są jakieś racje dla jego istnienia. Żeby nie być gołosłownym postanowiłem uzasadnić swoją tezę i przedstawić kilka argumentów na jej rzecz.

[czytaj więcej]

Zwierzenia znużonego czytelnika

nowymarketing.pl, IV 2014

Jesteśmy świadkami coraz większych nadużyć podczas przekazywania informacji. Manipulacja, relatywizm, mylenie opinii z faktami to tylko niektóre z błędów, które powodują, że komunikacja coraz bardziej się rozmywa. W artykule staram się odpowiedzieć na pytanie, jak w sposób etyczny przekazywać informacje i jakimi kryteriami kierować się podczas jej oceny.

[czytaj więcej]

Twitter w Polsce: po co i dla kogo

nowymarketing.pl, II 2014

Obserwując aktywność i zasięg użytkowników Twittera w Polsce można odnieść wrażenie, że bardziej popularne jest mówienie i pisanie o tym narzędziu, niż używanie go. Nie wspominając nawet o wykorzystaniu w komunikacji. W swoim artykule staram się odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób skutecznie możemy wykorzystywać narzędzie, którym jest Twitter, w polskich realiach.

[czytaj więcej]

10 zasad skutecznego komunikowania się w social media

brief.pl, I 2014

Komunikowanie się w social media – to powtarzane na wielu konferencjach i szkoleniach hasło brzmi już trywialnie. Niektórym może się nawet wydawać, że nie ma nic prostszego niż skutecznie porozumiewanie się za pośrednictwem narzędzi społecznościowych. A jednak. W tekście próbuję przedstawić 10 ważnych zasad, które usprawniają i ułatwiają komunikowanie się w social media.

[czytaj więcej]

NK miejscem spotkań także dla branży e-commerce

fp20.org, VI 2013

Niniejszy artykuł pisałem w 7 rocznicę istnienia serwisu NK. Wtedy – największego wśród polskich społecznościówek, a także istniejącego w dynamicznie rozwijającym się w rynku social media. W tekście starałem się odpowiedzieć na pytanie, czy tym serwisem powinni zainteresować się również przedstawiciele branży e-commerce.

[czytaj więcej]

Maja Kitajewska – ostatni gasi światło

mfs.blox.pl, XI 2012

Trudno nie odnieść wrażenia, że sztuka współczesna przeżywa kryzys wartości. Związany zarówno z kondycją dzisiejszego człowieka, jak też coraz silniej eksponowaną tezą, że przecież wszystko już było. Powoduje to poszukiwanie nowych form wyrazu przez artystów, którzy coraz częściej balansują na granicy kiczu, a czasem wręcz podają go bez zażenowania. Twórczość Mai Kitajewskiej jawi się w tym kontekście jako rzecz zupełnie wyjątkowa. Artystka, skutecznie wyłamując się z niebezpiecznego trendu, umiejętnie łączy sztukę wysoką z tym, co oferuje popkultura. Stosując specyficzne formy wyrazu nie traci idei piękna.

[czytaj więcej]

Social media w dynamicznych czasach

Online Marketing, X 2012

Zagadnienie mediów społecznościowych jest jednym z najbardziej ważkich tematów. Na ten temat organizowane są konferencje, powstaje setki publikacji, raportów i analiz. Problematyką social media interesuje się zarówno tzw. branża, jak i społeczność akademicka, próbująca zrozumieć zachowania użytkowników portali społecznościowych. Mimo to wciąż trudno nadążyć za zmianami, które w ciągu kilku tygodni potrafią zmienić ich oblicze. Czy w tym kontekście możemy spekulować, co przyniesie przyszłość? Jak wraz z mediami społecznościowymi będą ewoluowali także ich interesariusze?

[czytaj więcej]

Dlaczego sztuka potrzebuje PRu 

proto.pl, VII 2012

Przyglądając się bieżącym wydarzeniom artystycznym z zakresu sztuk, szczególnie pięknych, można odnieść wrażenie, że ich twórcy co najmniej zaniedbują sferę public relations. Podobnie jest w odniesieniu do wizerunku ludzi, a także instytucji kultury. Zaczynając od tak ważnych elementów jak budowanie spójnej, opartej o konkretne i mierzalne cele strategii PR, na relacjach z mediami kończąc. To zadziwiające, bo sztuki piękne potrzebują dziś PR bardziej, niż kiedykolwiek wcześniej. W swoim artykule uzasadniam, dlaczego tak uważam.

[czytaj więcej]

Marketing sportowy w dobie EURO 2012

Magazyn e-PROFIT, VI 2012, s. 36-37

Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej były okazją do wywoływania emocji i określonych zachowań konsumenckich. Dlatego marketerzy, przygotowując strategie, tak chętnie uwzględniali EURO 2012 w działaniach komunikacyjnych. W ten sposób chcieli efektywnie dotrzeć do odbiorców. Jednak zanim rozpoczęli jakiekolwiek przygotowania, opierali się na badaniach, od których zależy powodzenie kampanii. Jednym z nich jest raport „Marka w dobrej kondycji. Jak budować markę w oparciu o marketing sportowy” stworzony  przez TNS Polska i NK.pl. Jego wyniki doprowadziły do wniosków, którym powinien przyjrzeć się nie tylko marketer.

[czytaj więcej]

Joanna od łączenia światów

EXIT. Nowa sztuka w Polsce, Nr 2 (90) 2012

Zobaczyć to, co niedostrzegalne. Poczuć to, co nieodczuwalne. Rzecz nie do wykonania? Wydaje się, że Joanna Mlącka na przekór pozorom, które stwarza rzeczywistość, poprzez swoją sztukę jest łącznikiem między sferą ducha, a światem przedmiotów. A dzięki tej umiejętności dzieli się z nami historiami ze świata, którego w innym razie moglibyśmy nigdy nie poznać. W niniejszym artykule próbuję odkryć i zaprosić do obejrzenia prac młodej polskiej artystki.

[czytaj więcej]

Kodeksy etyczne public relations – konieczność czy niebezpieczeństwo?

proto.pl, II 2009

W języku popkultury coraz częściej pojęcie PR-u jest utożsamiane z manipulowaniem, krętactwem i nieuczciwością. Niestety w świetle różnych negatywnych wydarzeń, jakie pojawiają się co jakiś czas w branży PR, taki stan rzeczy nie dziwi. Tym bardziej, że specjaliści public relations nie wypracowali jeszcze etosu zawodowego. Wielu PRowcom brakuje instancji, do której mogliby się odnieść podejmując zawodowe wybory, wkraczające w sferę moralności. Czy w związku z tym kodeksy etyczne branży PR są dziś nieuniknione? A może stanowią niebezpieczeństwo likwidując jednostkową odpowiedzialność?

[czytaj więcej]

KOMENTARZE

#PrayforBrussels. Czy w obliczu tragedii marki powinny zabierać głos?

proto.pl, III 2016

Po atakach terrorystycznych w Brukseli dyskusja o tragicznych wydarzeniach przeniosła się także do sieci. To tam, za pośrednictwem mediów społecznościowych, internauci pod hashtagiem #PrayforBrussels składali kondolencje, udostępniali flagi Belgii. Czy warto jednak, by w dramatycznych momentach głos zabierały także marki?

[czytaj więcej]

Przyznanie się do porażki czy zrozumiała frustracja? Branża o oświadczeniu Sigmy

proto.pl, I 2016

Decyzja Sigmy o wycofaniu się z ZFPR i wymowa oświadczenia agencji zdaniem niektórych czytelników „powinny pobudzić branżę do refleksji”. Opinie kilku przedstawicieli branży, w tym moja.

[czytaj więcej]

Dlaczego użytkownicy lubią reklamy BuzzFeeda?

Nowymarketing.pl, XI 2015

Amerykański BuzzFeed zapowiedział, że wprowadzi polską wersję językową serwisu. Mój komentarz nie dotyczy tytułu artykułu, a zagadnienia ewentualnej szansy zdobycia polskich odbiorców.

[czytaj więcej]

Sztuka SMART pyta o social media

Sztuka SMART, IV 2015

Czy social media to ściema? Czy naprawdę zmieniają świat, a może to wymysł marketerów? Jakich praktyk nie toleruję w social media… Kilka pytań od przedstawicieli edukacyjnego projektu Sztuka SMART i próba moich na nie odpowiedzi.

[czytaj więcej]

Big data, big problem?

proto.pl, II 2015

Czy dostawcy usług internetowych ryzykują, śledząc swoich klientów? W USA jawnie robiły to dwie firmy: AT&T i Verizon. Po kontrowersjach pierwsza wycofała się z tego pomysłu. Druga nie zamierza rezygnować. W artykule znajduje się próba odpowiedzi na pytanie, czy powyższe działania firm mają wpływ na ich wizerunek. W moim przekonaniu – raczej nie, a w komentarzu próbuję bronić swojej tezy.

[czytaj więcej]

Tak zmienią się social media w 2015 roku – prognozy ekspertów

socialpress.pl, I 2015

Próba odpowiedzi na pytanie, jakie będą social media w roku 2015, co będzie dla nich najważniejsze, a także jak zmienią się ich użytkownicy. W zestawieniu znajduje się również moja prognoza.

[czytaj więcej]

Facebook może być spokojny

proto.pl, II 2014

Na fali pierwszych tekstów, dotyczących spadku użytkowników Facebooka i wieszczących jego powolny koniec, poproszono mnie o komentarz do tego zjawiska. Wypowiedzianej w tytule komentarza tezy bronię wskazując na atuty największego serwisu społecznościowego świata.

[czytaj więcej]

Co czyta branża internetowa

nowymarketing.pl, IV 2013

Jakie książki, wzbogacające o wiedzę potrzebną do działań PR i marketingowych polecam? O to zostałem poproszony w związku ze Światowym Dniem Książki. Komentarz został wzbogacony także o pozazawodową rekomendację.

[czytaj więcej]

Inspiracje prowadzą mnie do galerii i teatru

interaktywnie.com, X 2012

Jak zaczynam, a jak kończę swój dzień; co mnie inspiruje i z jakich źródeł czerpię informacje. O tym w komentarzu dla interaktywnie.com.

[czytaj więcej]